Buchtipp: Neti im Ayurveda & Yoga
> NETI: HEALING SECRETS OF YOGA & AYURVEDA <
Neti (Sanskrit, f., नेती, netÄ) bezeichnet im allgemeinen die Reinigung der Nase durch eine der sogenannten Shatkriyas des Hatha Yoga. Es werden zwei wichtige unterschiedliche Reinigungstechniken unterschieden, die aber oft auf einander folgend praktiziert werden.
Unter dem Begriff Jala Neti (Sanskrit, f., जल jala „WASSER“) wird die Nasenspülung verstanden. Hierbei lässt man Wasser, mit Hilfe eines Kännchens, durch ein Nasenloch ein- und dann aus dem anderen Nasenloch wieder herauslaufen.
Die Reinigung der Nase ist im Yoga von ganz besonderer Wichtigkeit, um Pranayama und Meditation zu üben, da hierfür beide Nasengänge frei sein müssen, damit ein durch beide Nasenlöcher gleichmäßig fließender Atem gewährleistet ist. Die Reinigung der Nase ist aber auch im Ayurveda von großer Bedeutung.
Sutra Neti ist die Variante, bei der ein Faden (Sutra) durch die Nase und aus dem Mund gezogen wird (in modernen Versionen wird auch anstelle des Fadens ein Katheter verwendet). Hierdurch werden die Schleimhäute in Rachenraum und Nase stimuliert, was zu einer besseren Durchblutung und zur Verbesserung der Funktion dieser Organe führen soll. Der Faden kann vorher eingeölt werden, um eine angenehme Praxis zu ermöglichen.
- Sutra Neti – Mit Gummi Katheter oder gewachster Neti Schnur
- Dughda Neti – Mit lauwarmer Kuhmilch
- Grhta Neti – Mit leicht angewärmten Butterschmalz (ghee)
- Jala Neti – Mit gesalzenem Wasser und Nasenkännchen
The heart of the Yogi
> Hatha Yoga, Shat Karma & the meaning of Tantra <
The Tantrikas, on the other hand, would rather we begin with the understanding that we are inherently spiritual, and we have but to fully unfold the Spirit that we are; there are no pre-requisites for being what we already are. In this way they began from a more nondualistic standpoint in setting aside ideal precepts that define precisely what we are not, and instead beginning with purification at its most fundamental, in order to allow what we are to shine forth.
In the Hatha Yoga Pradipika the first thing we see is that Swatmarama does not worry about self-control and self-discipline in the form of yama and niyama. He orders the approach to practice very differently, beginning by saying that you should first purify the whole body – the stomach, intestines, nervous system and other systems.
Thus, > shatkarma < comes first, i.e. neti, dhauti, basti, kapalbhati, trataka and nauli – with the recognition that the use of these practices is relative to one’s physical condition. Not everyone is equally ‘impure’ physically, and so not everyone has to start with the cleansing practices of swallowing a cloth and so on. For many, the practice of the asanas is enough.
After shatkarma comes asana and pranayama. Again, the point is eminently practical: self-control and self-discipline start with the body, largely because that is much easier. To remain steady in an asana or in a pranayama practice is a great self-discipline, and we can imagine Swatmarama wondering aloud why we would start our yoga by fighting with the mind first – the most difficult of battles, and largely misguided, since it only leads to antagonism and animosity towards oneself.
So the masters of hatha yoga began with the discipline of the body, and explained what they meant by the body. Far beyond just the physical body of muscle and bone, the subtle elements (tattwas) the energy channels (nadis) are to be purified through the practices of asana and pranayama, so that the behavior of the prana or vital force, the entire nervous system and the organic or chemical balance in the body could be properly maintained and harmonized. After this there followed the practices of mudra that made it possible to deepen meditation through inducing pratyahara, which leads into dharana, dhyana and samadhi.
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